Spotify estreny el nus
Spotify anuncia al seu blog canvis al seu sistema de subscripció que afecta als usuaris de la versió Spotify Free o Open. Si l'any passat es va limitar l’streaming a un màxim de 20 hores mensuals a partir de l’1 de maig passarà a 10 hores/mes, i cada cançó es podrà escoltar un màxim de 5 vegades per mes.
Els canvis no afecten encara als usuaris Free o Open creats després del 2 de novembre del 2010 que gaudiran del servei habitual per sis mesos. Passat aquest temps també tindran aquestes dues limitacions.
A l'entrada del blog escrita ahir pel mateix fundador, Daniel Ek assegura que “en oferir el nostre servei a milions de persones a Europa, hem fomentat que la gent escolti més música,descobreixi nous artistes i que s'allunyi de la pirateria”. Ek afegeix “Aquests són fruits que esperàvem que sorgissin del nostre treball. És de vital importància que seguim oferint un servei de música a la carta de manera gratuïta, però per a fer-lo possible hem hagut de posar un límit per a seguir endavant.”
Spotify amb la seva proposta ha aconseguit posar ordre en el caos i arrossegar a milions d’usuaris fora dels canals de descàrrega irregulars. Només per això es mereix la nostra celebració.
La reacció dels usuaris és diversa, encara que el primer comentari del seu blog és contundent: “So long Spotify. It was nice knowing you. Guess I’ll go back to pirating music again then.” [Fins a sempre Spotify. Va ser bonic conèixer-te. Suposo que tornaré a piratejar música un altre cop]
Spotify està present a 7 països a data d’avui i disposa d'una base de 6 milions d'usuaris dels quals 1 milió té compte Premium. Actualment el seu catàleg disposa de més de 10 milions de cançons i segueix ampliant-lo a bon ritme.
Encara que pugui no agradar a un sector d'usuaris partidaris del free-only la veritat és que Spotify és la millor fórmula inventada fins al moment d'equilibri basat en el model Freemium amb avantatges per a tots els usuaris i amb un pla de retorn econòmic que reparteix entre els artistes. Encara així moltes discogràfiques que van acceptar entusiasmades la incorporació dels seus catàlegs a Spotify esperant-ne quantiosos guanys han acabat per retirar el seu catàleg per complet (és el cas de ECM i Naxos) en no veure les seves expectatives complertes (en algun cas molt exagerades).
Però no tot són retallades ja que la seva oferta de pagament s'ha ampliat adaptant-se a un altre perfil de clients:
Spotify Unlimited, que és semblat al que era el servei Spotify Open de fa un parell d'anys, ofereix música il·limitada, sense publicitat i amb la possibilitat de connectar-se fora del país de creació del compte (útil per a aquells que viatgen sovint). Les principals limitacions són que no s’hi pot accedir amb dispositius mòbils i que la qualitat d'àudio és la mateixa que la de la versió Open. Costa 4.99€/mes.
Spotify Premium no té limitacions de cap tipus: escolta il·limitada i sense anuncis, funciona en dispositius mòbils, ofereix emmagatzematge local que permet escoltar cançons encara que no disposis de connexió a Internet, funciona amb dispositius sense fil de reproducció domèstica, i la qualitat d'àudio és de 320Kbps. El seu preu és de 9.99€/mes.
Al meu entendre la proposta de Spotify és sòlida, coherent i honesta, i amb aquesta proposta ha aconseguit posar ordre en el caos i arrossegar a milions d'usuaris fora dels canals de descàrrega irregulars i fins i tot convèncer-los que paguin pel servei. Només per això es mereix la nostra celebració.
PD: En breu tindrem notícies de l'aventura americana de Spotify, el gran projecte de la companyia sueca actual, que és la seva introducció als EEUU, dominat ara mateix per Groove Shark, un servei similar però que no requereix instal·lació ni registre (tot via web) i que compta amb més de 28 milions d'usuaris.