Més música antiga, si us plau

Aquest cap de setmana hi ha hagut l’assamblea anual de la Asociación de Festivales de Música Clásica, "Festclásica", a Ourense. L’associació agrupa més de quaranta festivals de música que se celebren per tota la geografia peninsular i té com a objectiu donar a conèixer els festivals i les activitats que duen a terme. Jo hi he participat com a representant dels Festivals de San Lorenzo de El Escorial.
Festclásica realitza dos projectes anuals que voldria destacar aquí. El primer ha estat l’encàrrec d’obres curtes a 12 compositors actuals sota el lema “Una Iberia para Albéniz” en memòria al mestre espanyol, i que estrenà el pianista Juan Carlos Garbayo a quatre festivals de l’associació amb la publicació final d’un CD.
El segon projecte té relació amb la "Comissió de música antiga" participada per alguns dels seus festivals (Quincena, Aranjuez i Zamora) i ha consistit en el lliurament de 3 premis a la recuperació d'una obra inèdita del patrimoni històric-musical espanyol fet per un grup de música antiga. Els premiats han estat:
- Alia Música per El Alma Lastimada: Litúrgia, director: Miguel Ángel Sánchez
- El Concierto Español per Ifigenia en Tracia de José de Nebra, director Emilio Moreno
- La Grand Chapelle per Canto del Alma de Cristóbal Galán, director Albert Recasens
En ocasió del lliurament d’aquests premis i aprofitant el temps lliure de que disposava durant els desplaçaments en autocar per Galícia he estat repassant la discografia d’alguns d’aquests grups.
Que la música antiga a Espanya ha tingut i segueix tenint una força i energia incomparables i que gaudeix d’un prestigi internacional això és evident, i que l’interès de públic que arrosseguen no respon a res més que a la seva qualitat i el seu estat de forma envejable. En aquest sentit cal remarcar especialment la gran qualitat d’alguns d’aquests grups en general i d’alguns músics en particular. Els tres grups han fet uns programes molt interessants i d’altíssima qualitat, i els enregistraments que han fet són d’un grandíssim nivell interpretatiu a més de tenir una fantàstica presentació.
El fet que en els darrers 30 anys molts del nostres músics hagin marxat a estudiar als països més especialitzats en aquest gènere i molts d'ells hagin tornat i estiguin treballant com a professors als conservatoris i escoles del país ha fet que el nivell d’aquests estudiants pugés molt i assolís un grau d'especialització musical tant elevat en aquests repertoris que ha acabat situant-nos a l’alçada d’aquells països que abans ens serviren de model.
La veritat és que com a director de Tritó edicions, i després d’haver palpat en primera persona aquest altíssim nivell tan discogràfic com interpretatiu d’aquest cap de setmana, sento que hem estudiar la possibilitat d'editar algunes d'aquestes obres inèdites del repertori espanyol per així tancar el cercle que aquests grups, amb la seva força i iniciativa, estan duent a terme.
Felicitats a tots els que heu fet això possible i real. Espero que des dels festivals i des de les administracions se segueixi potenciant i ajudant més (molt més) a tot aquest moviment.
Llorenç Caballero
Director de Tritó Edicions